SUNSWEET®-LUUMUT

OVAT AINUTLAATUISIA
Sunsweet is an agricultural cooperative

Sunsweet Prunes

Tietoja luumuista>Luumut ja terve ruuansulatus>Ruuansulatus 101

Ruuansulatus 101

Monet meistä ovat niin onnekkaita, että ottavat terveen ruuansulatuselimistön itsestäänselvyytenä. Häiriöiden esiintyessä sen vaikutukset voivat tuntua koko elimistössä.

Kiireiset elämäntavat voivat vaikuttaa kielteisesti ruuansulatukseen. Jos veltosta ruuansulatuksesta tulee krooninen ongelma, tämä voi aiheuttaa suuren joukon ongelmia, sekä henkisiä että fyysisiä. Onneksi voimme kertoa myös hyviä uutisia. Ruuansulatuksen terveyttä voidaan kohentaa ymmärtämällä ruuansulatuksen perusteet, valitsemalla ruuansulatukselle ystävällisiä ruokia ja omaksumalla parempia ruokailutapoja.

Ruuansulatus alkaa paljon ennen kuin ruoka on vatsassa. Itse asiassa se alkaa jopa ennen kuin ruoka on suussa. Ruuan maku, rakenne, tuoksu ja ulkonäkö voivat vaikuttaa siihen, miten elimistömme imeyttävät ravinteita.

Kun valmistaudumme ottamaan ensimmäisen suullisen, aivomme lähettävät signaaleja ruuansulatuskanavaan. Vesi herahtaa kielelle ja vatsassa erittyy ruuansulatusnesteitä, jolloin ruuansulatusentsyymejä vapautuu ohutsuoleen. Tämä tapahtuu ennen kuin hampaat ja kielet alkavat toimia yhdessä jauhamalla ja sekoittamalla ruokaa, mikä tekee siitä helpompaa nielaista.

Ruuansulatuselimistön esittely

Ruokatorvi: Kun ruoka on purtu ja nielty, se menee ruokatorveen, joka on 25 cm mittainen kurkun ja vatsalaukun yhdistävä putki. Peristaltis eli lihasten supistaminen ja rentoutus kuljettaa ruokaa eteenpäin kohti alemman ruokatorven sulkijalihasta, läppää, joka on tavallisesti kiinni, mutta avautuu päästääkseen ruokaa vatsalaukkuun.

Vatsalaukku: Vaikka vatsalaukkuun mahtuu vaikuttava lähes neljän litran määrä ruokaa ja nestettä, on olemassa yläraja, kun puhutaan miellyttävästä olosta. On siis tärkeää olla ylensyömättä. Vatsalaukku hajottaa ruokaa pienemmäksi tehosekoittimen tavoin ja lisää ruuansulatusnesteitä, jotka edistävät ruuansulatusta. Vatsalaukku tyhjenee ohutsuolen yläosassa olevan pohjukaissuolen mahanportin kautta. Tämä kestää ruuan laadusta riippuen kahdesta neljään tuntiin.

Ohutsuoli: Ohutsuolessa (kutsutaan myös nimellä ileum) ruoka hajotetaan osiin haiman erittämien ruuansulatusentsyymien avulla. Proteiini, hiilihydraatit ja rasva hajotetaan sitten edelleen erittäin pieniin osiin. Nämä hiukkaset imeytetään verenkiertoon ja maksaan, jossa niitä käytetään erilaisiin elimistön toimintoihin. Täällä imeytetään myös vesi, vitamiinit ja mineraalit. Ruuansulatus tapahtuu hitaasti ohutsuolessa ja voi kestää jopa kolme tuntia.

Paksusuoli: Paksusuoli on elimistön jätteenpoistojärjestelmä. Ruuansulatuksen jäljellä olevat osat, kuten vesi ja kuitu, joita elimistö ei ole käyttänyt, menevät paksusuoleen ileumin läpän kautta. Vesi poistetaan imeytyksen kautta, ja kaikki muut siirtyvät paksusuolen läpi ulostusta varten. Tämä prosessi kestää 12–24 tuntia.

Ruuansulatus on monimutkainen kemiallinen ja fyysinen prosessi, joka voi kestää jopa 30 tuntia. Voimme kuitenkin auttaa prosessia omaksumalla terveitä elämäntapoja.

Tässä muutamia nopeita vinkkejä ruuansulatuksen parantamiseksi.

  • Yritä keskittyä syödessäsi - istu pöydän ääressä, älä käytä teknologiaa, rentoudu ja nauti ruuasta.
  • Ota pieniä suupaloja ja pure jokainen suullinen hyvin.
  • Syö hitaasti. Näin lopetat todennäköisesti syömisen ennen kuin olet liian täysi.
  • Vältä jääkylmiä juomia syödessäsi, koska tämä voi aiheuttaa ruuansulatuksen hidastumista.
  • Syö säännöllisesti älykkäitä välipaloja, jotta nälkä ei kasva liian suureksi ja saa sinua ylensyömään aterioilla. Kuitupitoiset välipalat, joissa on vain vähän proteiinia ja rasvaa, voivat auttaa sääntelemään verensokeritasoja.
  • Pyri syömään luumuja ja juomaan luumumehua päivittäin kuidun ja sorbitolin lähteenä.
  • Vältä ruuansulatusongelmia löytämällä tapoja rentoutua - kuuntele rauhoittavaa musiikkia taikuntoile hellävaraisesti, harrasta esimerkiksi joogaa.